søndag, februar 17, 2008

Oppdatering fra Malta!

Tiden flyr! Den siste uka har jeg vært på en god del forelesninger, to dager hadde vi forelesninger til 5. Da var jeg rimelig sliten på slutten av dagen. Er veldig tunge fag, men også veldig interessante. Har forsåvidt fått orden på timeplanen nå også. Fikk ikke tatt engelsk pga at den krasjet med en annen forelesning, så dermed må jeg ta et kjedelig fag jeg ikke vil ha, men bortsett fra det så er jeg ganske fornøyd med fagene jeg skal ta. Vel og merke så skal jeg skrive 9 oppgaver, på ca 1000-2000 ord per oppgave, og ha tre skole-eksamener, og dette er utenom de oppgavene jeg skal skrive i praksis, så tror nok ikke det er noe fare for at jeg skal kunne ligge på latsiden denne våren. Jeg har forresten fått praksisplass nå også. Vet ikke så mye mer enn navnet på skolen enda, men skal møte rektor der på onsdag. Skummelt! Vi skal ha 6 ukers praksis her nede. Hadde jeg vært i Norge ville jeg hatt 6 uker med lek i en barnehage, men ikke her! Primary school teatcher her er en lærer som jobber med barna fra 1. til 6. klasse. Og 2. års praksisen som vi skal ha går vel egentlig kort sagt ut på at man tar over en klasse i 6 uker. Læreren forsvinner og vi har annsvar for en klasse, og lære de det som læreplanen sier. Jeg sier det igjen: SKUMMELT! I alle fall ettersom vi nesten ikke har lært noe om skole, og det å undervise hjemme i Norge. Men, men... Man må jo prøve nye ting for å lære!

Valletta!
Sist søndag var jeg i Valletta sammen med ei venninne som heter Sara (fra Italia) Vi skulle egentlig på messe, men innen vi fant kirken var messa nesten ferdig. Dermed ble vi gående rundt å se oss omkring. Vi var blandt annet inne i et par katedraler. De var bare helt enorme, sånn skulle kirkene vært hjemme, men det er nok egentlig best de ikke er det, for jeg ble bare sittende en time å se meg omkring i St. John's Co-Cathedral. Den kan rett og slett ikke beskrives med ord, den må oppleves! Etter dette begynte vi å gå etter et skilt hvor det stod: The Maltese Experience! Vi tenkte at dette måtte være noe som var verdt å se. På vår vandring for å finne den maltesiske opplevelsen opplevde vi mye annet som vi trodde kunne være den, men skiltet viste hele tiden vei videre. Vi var bl.a. inne i en liten hage med flere forskjellige monumenter og minnesmerker (The upper Barak Garden). Vi endte også opp med å gå rundt halve Valletta utenfor bymurene, nede ved havet. Det var en del vind og bølger, så det var en fantastisk opplevelse. Et sted vi stoppet opp litt for å ta bilder og se på bølgene, var det også to mennn/gutter (mellom 25 og 30) som var. Han ene gikk litt nærmere havet enn oss andre for å få noen gode bilder av bølgene som slo inn mot land. Mens han står der kommer det selvfølgelig en kjempebølge som slår over hele fyren noen sekunder. Han var kliss vår fra innerst til ytterst etterpå stakkars. Dagen endte med at vi hadde fått oppleve mye av Valletta, men ingen "Maltese experience"



Blue Grotto!
I dag var vi en gjeng som reiste til Blue Grotto. Et nydelig sted ute ved havet. Her kan man betale 7 Euro for en tur med en liten båt som tar en med til det 6 grottene Blue Grotto er bygd opp av. Det var virkelig nydelig, og man forstår raskt hvorfor det heter "The Blue Grotto." Nå gleder jeg meg bare til sommeren, for da kan vi snorkle der og ta en titt på korallene og alt det fine nede i vannet på nært hold. Har aldri sett et så knall-blått vann/hav.

Ingen kommentarer: